Sointukylvystä Meditaatiota-konserttiin

Viime viikolla vietimme ystäväni kanssa rauhoittumisen viikkoa ennen hänen loman alkua. Alkaneella lomalla hän lähti tällä viikolla Tiibetiin vaeltamaan kolmeksi viikoksi erään ryhmän mukana. Varmasti aivan huikea kokemus on Leenalla tällä hetkellä menossa Tiibetissä.

Keskiviikkona olimme kahdelleen Pinja Sointun pitämässä Tiibetiläisessä sointukylvyssä Leenalla. Sointukylpy kestää noin 45 minuuttia ja Pinja soittaa tiibetiläisiä metallimaljoja puukauhalla. Olen aiemmin käynyt suuremmissa ryhmissä Imatralla ja Taipalsaarella, joissa Pinja on myös ollut pitämässä sointukylvyn. Nyt maljat soivat meille todella kirkkaasti ja voimakkaalla energialla. En kuullut edes kaappikellon puoli 7 lyöntiä, kun olin niin keskittynyt maljojen sointiin ja antamaan energiaan. Tämä pieni ryhmä oli uusi ja täysin erilainen kokemus.

Tiibetiläinen sointukylpy on n. 2500 vuotta vanha munkkien aloittama terveyttä edistävä hoitomuoto. Jos Sinä et ole kokeillut koskaan sointukylpyä niin et ehkä osaa kuvitella edes kuinka maljojen äänet resonoivat vartalossasi. Ensimmäisellä kerralla muistan kun ihmettelin maatessani joogamatolla sointukylvyssä, että käteni ja käsivarteni tärisivät maljojen äänen mukana. Maljojen äänet kuulemma parantavat kehoa solutasolla.

Sointukylvyssä oli tällä kertaa paljon energiaa, ja energia jatkui kotonakin vielä. Minusta tuntui että olisin voinut tehdä mitä vain ja niinpä järjestelin poikani tavaroita kaapeistani pois pahvilaatikoihin, hänelle lähetettäväksi. Uni sointukylvyn jälkeen on aina ollut todella syvää ja hyvää seuraavana yönä. Niin oli energiavirtauksen jälkeen tälläkin kertaa.

Pinja tulee mielellään tekemään sointukylpyjä eri puolille Suomea myös. Minne maljat kuljettavat. Minulta saa yhteystietoja [email protected] tai sitten facebookin kautta https://www.facebook.com/PinjaSointu/

Meditaatiota-konsertti
Torstaina olimme Lappeenrannan kaupunginorkesterin Meditaatiota-konsertissa. Tämä oli ensimmäinen laatuaan. Sali oli hyvin pimeä, alussa ennen kuin orkesteri aloitti soittamaan, kuului tuulen huminaa ja ohjelman välissäkin kuului purojen solinaa ja tuulen ääntä. Nämä äänet kuuluivat eri puolilta salia joka teki ne elävämmäksi. Ohjelma oli musiikillisesti kaunis ja rauhoittava, pääosin viuluilla soitettu.

Jossakin vaiheessa huomasin että silmistäni valui kyynel, vaikka en edes ajatellut mitään. Silmät kiinni tuota kaunista meditatiivista musiikkia kuunnellen sai hyvin meditoitua. Myös ystäväni Leena oli kyynelehtinyt konsertin välillä kun orkesteri soitti hänen suosikkiaan Pavane kuolleelle prinsessalle.

Lappeenranta salissa oli illalla kuuntelijoita noin 60-80, päivällä kun oli ilmainen Meditaatioita-konsertti, oli sali ollut täysi. Lappeenranta-sali sopii hyvin muutoin meditatiiviselle konsertille, mutta tuolit ovat ikävän kovat ja suoraselkäiset, eikä hyvää rentoa asentoa niissä saa. Tiedoissa oli etukäteen, että saliin voi ottaa mukaan joogamaton tai alustan, jos haluaa olla pitkällään konsertin ajan. Tämä on toki vaihtoehto tuoleille. Muutamia kuuntelijoita olikin ylätasanteella pitkällään.

Itse olin pääosin koko konsertin ajan silmät kiinni, mutta hetken katsoin orkesteria välillä ja huomasin että seinään orkesterin yläpuolelle oli heijastettu kaunis musta-valkoinen maisemakuva. Kuka halusi olla silmät auki, pystyi hyvin rauhoittumaan meditatiiviseen tilaan tuota kuvaa katsellessaan.

Meditaatio
Monelle meistä, ehkä Sinullekin, meditaatio on vaikeaa. On vaikea saada pää tyhjäksi ajatuksista, näin väärin kuvitellaan. Ei tarvitse saada päätä tyhjäksi, vaan ajatuksia voi tulla ja mennä, mutta älä jää niihin asumaan tai miettimään liikaa vaan lakaiset ne pois. Älä mieti myöskään ”en saa ajatella mitään” vaan annat ajatusten tulla jos niitä tulee ja mennä nopeasti lakaisten pois.

Itseäni meditaatiossa helpottaa kovasti rauhallinen taustamusiikki https://www.youtube.com/watch?v=ZgGYp41bGx8&t=3827s. Istu hyvään asentoon tai käy pitkällesi. Sitten laita etusormen ja peukalon päät vastakkain ja hengitä syvään palleaan nenän kautta. Uloshengitä suun kautta. Jatka rauhallisesti ja syvään hengittäen. Laita silmät kiinni. Aloita muutaman minuutin meditaatioilla ja pikkuhiljaa huomaat että voit olla pidempään. Ajan myötä meditaatiokyvyn kasvaessa voi meditoida hetken vaikka työpaikan kahvihuoneessa tai veroviraston jonossa vuoroa odottaessasi. Meditaation jälkeen olet taas rauhallisempi aloittamaan uutta.

Palaan vielä hetkeksi tuohon Lappeenrannan kaupunginorkesterin Meditaatiota-konserttiin. Se oli loistava. Toivon sydämestäni että näitä saamme lisää ohjelmistoon ja kuuntelijat löytävät ne.

http://zenhance.fi/miten-meditoida-aloittelijana-18-vinkkia-meditaatioon/

Rauhallisia meditatiivisia hetkiä Sinulle ja kaikkea hyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *