Oikea hetki rentoutumiseen on silloin, kun Sinulla ei ole siihen aikaa

Kiire. Aina. Meidän elämä, Sinun ja minun, on monesti niin hektistä että kalenterisi on täynnä, ”ei ole aikaa” on yleisin vastaus ystäviesi kysymyksiin, väsyttää, itkettää, kiukuttaa, tekisi mieli karjua kovaa etkä oikein ehdi välillä muistamaan edes omaa nimeäsi. Miksi Sinulla on näin? Kysytkö koskaan itseltäsi sitä?

Pysähdy hetkeksi. “Oikea aika rentoutumiseen on silloin, kun sinulla ei ole aikaa siihen.” — Sidney J. Harris

Meillä ihmisillä on luontainen tapa järjestää itsellemme tekemistä paljon. Osin se menee vuodenaikojen mukaan – joulun valmistelut, tammikuun uuden elämän aloitus projektit, helmikuussa valon lisääntyessä siivoukset ja kodin uudistaminen  jatkuen pitkin kevättä kesäloman valmisteluun. Kesälomakin on usein kalenteroitu täysin ”mitä pitää tehdä ja missä käydä lomalla”, niin että hengittäminen hetken vapaasti tai lukeminen rauhassa laiturin nokassa ei mahdu kalenteriin. Ja ”rentouttavan” loman jälkeen aloitetaan syksyyn valmistautuminen monesti median antamien uuden syksyn aloituksen tehokkain  dieetti-liikunta-ohjein. Ja kohtahan ne on taas joulukiireet…

Meillä suomalaisilla ihmisarvoa ja hyvyyttä, määritellään paljon sen mukaisesti kuinka paljon suoritamme. Hyviä, napakoita ihmisiä ovat ne jotka käyvät säännöllisesti töissä, tekevät pitkää työpäivää ja illat viettävät omissa tai lasten harrastuksien parissa ja talkoohommissa. Tekevä, tätä adjektiivia käytetään paljon kehun kuulu äänessä kun ihmisestä puhutaan positiiviseen sävyyn. Tämä ”tekevien” suorittajien arvostaminen periytyy varmaan jo sodan ajoista lähtien kun Suomea ollaan urakalla rakennettu uudelleen voimiin naisten, lasten ja sodasta palanneiden miesten voimin. Työttömäksi joutuneita tai harrastamattomia ihmisiä pidetään hieman laiskoina vaikka siihen olisi aivan rationaaliset syyt ja ihminen itse oppisikin nauttimaan työttömyydestään sekä löytäisi uuden loistavan  suunnan elämälle työttömyyden ansiosta. Harrastamaton ihminen voi nauttia onnellisena villasukat jalassa kotona neulomisesta, lukemisesta tai meditoimisesta.

Wikipedian mukaan ” Kiire on jännitteinen tila, jolla on suhde aikaan. Kiirettä voidaan tarkastella sekä yksilön että yhteisön näkökulmasta.
Kiire on henkilökohtaisesti koettu rasittava tunne siitä, että on toimittava liian nopeasti. Jatkuvalla kiireellä on ruumiillisia ja henkisiä haittavaikutuksia. Mikäli kiire saa aikaan unenpuutetta tai ravinnonpuutetta, kiire voi aiheuttaa välittömiä ruumiillisia vahinkoja esimerkiksi aivoihin. Merkittävä osa jatkuvan kiireen vahingollisuudesta ihmisille johtuu siitä, että ihmisen elimistö suhtautuu kiireeseen kuten henkeä uhkaaviin stressitilanteisiin. Kiireinen ihminen on jatkuvassa ylivirittyneisyyden tilassa, vaikka tämä stressitila on tarkoitettu vain hetkellisiin suorituksiin.”

Aivotutkija Minna Huotilainen antaa Ylen haastattelussa viisi vinkkiä kiireestä, joka on asennekysymys, eroon pääsemiseksi. Ne ovat:

1. Päätä, että ei ole kiire
Kiire on mielentila, joten siihen voi vaikuttaa itse. Objektiivisesti arvioiden on harvoin aidosti kiire, vaan kysymys on valinnoista.
– Esimerkiksi jos on kaksi palaveria päällekkäin, ei kannata jäädä turhaan vellomaan kiireen tunnussa. Voi mieluummin todeta harmillisen päällekkäisyyden mielessään ja sen jälkeen päättää, että kuinka paljon käyttää aikaa ensimmäisessä ja kuinka paljon toisessa palaverissa. Näin ottaa vastuun omista päätöksistään.

2. Älä anna kiireen tarttua
Aivomme reagoivat toisten ihmisten tunnelmiin ja kopioimme näkemäämme. Töissä kiire syntyy usein tavasta suhtautua kiireiseen tilanteeseen.
– On hyvä ymmärtää, että usein tuntuu kiireiseltä siksi, että kaikki hössöttää ympärillä. Jos on monta tehtävää asiaa, ne kannattaa laittaa paperille ranskalaisilla viivoilla ja aloittaa rauhallisesti tärkeimmästä.

3. Tunnista työt, joihin kannattaa panostaa
Pohdi mitkä työtehtävät voi tehdä pienemmällä panostuksella ja mitkä taas vaativat enemmän huomiota.
– Selektiivinen eli valikoiva tunnollisuus on noussut tärkeäksi piirteeksi nykytyössä. Ei kannata esimerkiksi lukea sähköpostiviestejä, jos asia ei vaadi sinulta toimenpiteitä.

4. Rauhoitu säännöllisesti
Vapaa-ajalla kannattaa tehdä itselleen mielekkäitä asioita, kuten saunoa, ulkoiluttaa koiraa tai lenkkeillä lähimetsässä.
– Mielekkäällä tekemisellä saavutettu rauhallinen mielentila vaikuttaa usein rauhalliseen käyttäytymiseen myös kiireisessä ympäristössä.

5. Ajattele myönteisesti, vaikka olisit myöhässä
Jos jää viisi minuuttia odotusaikaa esimerkiksi seuraavaan bussiin, voi nauttia ympäröivästä tilanteesta ja ihailla kaunista maisemaa.

****

Aivan ihana ohje on tämä viimeinen: Jos jää viisi minuuttia odotusaikaa esimerkiksi seuraavaan bussiin, voi nauttia ympäröivästä tilanteesta ja ihailla kaunista maisemaa. Saman voi tehdä vaikka ruokakaupan ostosjonossa – hengitä syvään ja mieti sitä onnen hetken tilaa kun avaat kotioven ja päätät ottaa illan itsellesi kiireettömästi herkkuja nauttien tai muuten rentoutuen.

Vaikka rakastaisit kiirettä ja pidät jatkuvasta tekemisestä,  Sinun kannattaa opetella rentoutumaan  jollakin yksinkertaisella ja tehokkaalla tavalla. Löydä oma tapasi ja ota se keino avuksi silloin kun kiire puristaa päätä, itkettää väsymyksestä tai tekisi mieli huutaa.  Yksi loistava tapa on Ishayoiden Ascension harjoitus https://ascension.live/

Opettelemalla rentoutumaan jaksat enemmän ja olet luovempi. Sinä, tärkeä ja viisas ihminen, muista että on huolehdit itsestäsi kokonaisvaltaisesti.

Rentouttavaa, kiireetöntä viikonloppua Sinulle

 

kiireen poistamiseen keinoja löytyy myös täältä

etusivu

https://elamanrakkautta.fi/5-hyvaa-keinoa-stressinhallintaan/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *