Mielensäpahoittaja muuttaisi ruokakauppoja

 

Carly Salonius-Pasternak twiittasi 27.7.2018 tämän kuvan

ja seuraavan twiitin:
”Voisiko joku #eduskunnassa ajaa lakia joka tekisi tämän @iltasanomat ja @iltalehti_fi saasta lööppi-‘journalismin’ laittomaksi? Tupakat ja karkit on piilotettu lasten silmiltä mutta tämä mammonan metsästys saa jatkua. Ehkä @JSNeuvosto voisi ottaa tehäväkseen?”

Tykkäsin tästä twiitistä, jäin miettimään sitä ja lehtilööppien sekä lehtien kansien antamaa mielikuvaa maailmasta lapsillemme. Ja myös meille aikuisille. Lisäksi olen nyt liki kuukauden sen jälkeen katsellut ruokakauppoja tarkkaavaisemmalla silmällä kuin aiemmin. Mieleeni on tullut muutamia asioita, joita haluisin kovasti muuttaa niin lähikaupoissa kun supermarketeissa. Eli siis…

Kauppojen sisääntulot ja iltapäivälehtien lööpit

Lähes kaikkien kauppojen ulko-oviin tai tuulikaappien oviin laitetaan aina kunkin päivän iltapäivälehtien mainoslööpit. Jymy-juttuja murhista, urheilijoiden alkoholinkäytöstä tai doping-käryistä tai jotakin muuta super sensaatiomaista mikä on harvoin positiivista ja rauhoittavaa. Sellainen lehti ei ilmeisesti myy, jossa ei ole suurta draamaa. Paitsi viikonloppuisin iltapäivälehtien lööpeissä ja kansissa on yleensä kaunis nainen avara kaula-aukkoinen pusero päällä. Ilmeisesti miehet käyvät silloin kaupassa ja ostavat lehtiä :).Miksi nämä ovien mainoslehtikuvat eivät voisi olla vaikka Meidän perhe-, Leivotaan- tai vaikka Koti- ja keittiö-lehden mainoksia, kun ruokakauppaan ollaan menossa?

Iltapäivälehtien mieltymykseen kirjoittaa todella yksityiskohtaisesti ja monisivuisesti murhista tms. asioista törmäsimme itse kun poikani Kalle oli pieni poika. Kalle oppi lukemaan 2 vuotta 7 kk vanhana, kiitos Onnenpyörän, joka oli hänen suosikkiohjelma tuolloin. Kun ostimme kotiin kauppareissulla iltapäivälehtiä, meni Kalle usein ostoskassilta sen hakemaan ja katsomaan olisiko eksynyt kassiin herkkujakin. Monesti tulikin tunne että hänen ei voi antaa lukea sitä lehteä. Alkuillan uutisia sotapäivityksineen harvoin tuli katsottua koska samaan aikaan näkyi lapselle sopivat ohjelmat muilla kanavilla, mutta heti ei tullut mieleen, että sanomalehti ei ole lapselle sopivat silmäiltäväksi ja luettavaksi. Opittiin kyllä ja iltapäivälehtien ostaminen jäi muutamiksi vuosiksi.

Lapsen mielikuvitus kuitenkin kulkee hyvin vilkkaasti ja voi yllättääkin. Kalle ahmi lukien Harry Potter-kirjoja 5-vuotiaasta lähtien kun halusi meidän niitä hänelle ostavan. Lukuinto niitä kohtaan oli niin kova, että automatkoillakin, kun oli setänsä ja sedän vaimon kanssa reissuilla katsomassa Ville-kummin lätkäpelejä, Kalle luki taskulampun valossa Harry Potteria takapenkillä. Sitten uniin alkoi tulla jäniksiä sänkyihin ja yöllä lentäviä pöllöjä huoneeseen, totesimme Harry Pottereiden joutuvan tauolle. 5-vuotiaan mielikuvitus ei ymmärtänyt mikä on satua ja mitä oikeasti voi tapahtua. Miten lapsi sitten ymmärtää nuo iltapäivälehtien lööpit ja kuinka ne jäävät elämään hänen mielikuvitukseen, uniin ja pelkoihin? Tätä kysyy tässä nainen, joka ei edelleenkään käytä suihkuverhoa koskaan edessä suihkussa, kun on 12-vuotiaana katsonut Psyko-elokuvan. Ovelle täytyy aina olla näkymä, totean minä :).

Kun päästään kauppaan sisälle

olisi aivan ihana istahtaa hetkeksi alas pöydän ääreen tai penkille ja ottaa kaupan ”viikon tarjoukset” –esite käteen sekä myös kauppa voisi tarjousten perusteella erillisellä info-lapulla antaa ruokaohje ja leivonta vinkkejä. Tylsintä on tehdä aina samoja ruokia :(. Erityisesti maanantaina olisi näiden avulla kiva suunnitella siitä kauppareissun alussa ostoslista ja viikon ruoat kaupan tarjousten ja ruokavinkkien perusteella. Istua hetki siinä ja juoda kahvia tai vaikka raikasta vettä samalla kun kirjaa ylös ostoslistaa. Kauppa voisi yhteistyökumppaneiden kanssa tarjota paperit ja kynät joilla ostoslistan voisi laatia samalla siinä ideoita ylös kirjatessa. Ymmärrän toki että siitä tietoinfo-paikasta kahveineen voisi tulla mummojen ja pappojen rollaattorien kokoontumisajopaikka, mutta myyjä voi käydä huomauttamassa puolen tunnin jälkeen ystävällisesti asiasta tai laittaa kahvikupille 50 senttiä hintaa. Asiat järjestyvät kun niistä ei ideavaiheessa tee ongelmaa.

Itse en halua mainosposteja, ilmaisjakelua postiluukustani kotiin, jolloin hetki kaupassa tutkia tarjouksia ja ruokaohjevinkkejä olisi superkiva mahdollisuus. Ei tulisi paperia kotiin, mutta saisi hyvin tiedon. Toki nettikin on keksitty, tiedän kyllä . Lisäksi voisi olla istahdushetkessä muutakin luettavaa ideoiksi ruokapöytään esimerkiksi Satokausikalenteri ohjeineen tai joitakin ruokalehtiä. Nämä eivät olisi siis mukaan otettavia vaan palvelua monipuolistamaan ruokakoria asiakkaille.

Kassajonossa

Kassalle tultaessa on monissa kaupoissa pieniä lehtitelineitä joissa on iltapäivälehdet alhaalla ja aikakausilehtiä ylhäällä. Nyt voin jo nipottaa mutta lapsilla kärreissä tai jonottaessa on ehkä eniten aikaa lukea noita esillä olevia lehtiä kun vanhemmat hoitavat ruokaa hihnalle ja maksuja. Parin viime viikon aikana näissä lehtitelineissä on näkyvimpänä ollut Seiskan kansi jossa puolialaston Teemu Selänne on otsikon ”Teemu veneilemässä, vene täynnä naisia ja kaljaa” alla ja nyt Kimi Räikkösen kirjan julkistamisen jälkeen ovat otsikot kertoneet huippu-urheilijan elämän tosiasioita ”16 päivän ryyppyputki ja rattiin” tai ”Räikköset ryyppäsivät 12 h karaokessa”. Ymmärrän toki että lehtien halutaan menevän kaupaksi, mutta kassajonossa voisi kaupat huomioida kotiin lähteviä ihmisiä hetken rauhoittumisella ja asentaa kassojen luokse pienet taulu-tv:t tai tietokoneruudut. Niissä voisi kulkea kuvia vaikka suomalaisista kansallispuistoista joihin voisi kukin liike alareunaan tms. yhdistää mainoslauseita ”K-kauppojen kestokasseilla säästät Suomen luontoa”, ”S-kauppasi käyttää seuraavia lähialueen tuottajia …..” tai ”Lidl aloittaa ekopuuvilla tuotteiden myynnin tässäkin liikkeessä” . Kuvaruutumainospaikkoja voisi myydä vaikka lähialueen kuntokeskuksille, eläinsuojeluyhdistyksille tai kulttuuritoimijoille, jotka voisivat laittaa hyvää mieltä ja ajatuksia tuovia rauhallisia mainos-/tietoiskukampanjoita kassajonossa stressaaville vanhemmille ja tätä kaikkea katseleville lapsille. Näiden mainoskuvien myötä voisi hetken syvää hengittäen laittaa silmät hetkeksi kiinni ja kuvitella kävelevänsä juuri sillä hetkellä suomalaisessa kansallispuistossa lintujen laulaessa kauempana.

Karkkihyllyt kassalla

Suomalaisten ylipainosta ollaan mediassa ja tutkimusten perusteella oltu taas huolissaan tälläkin viikolla ja kerrottu ylipainon vaikutuksesta syöpään ja yleiseen pahaan oloon. Kauppojen olisi hyvä lähteä terveystalkoisiin mukaan kassan läheisyyden tarjonnalla. Kaikissa kaupoissa joissa olen käynyt, on kassoilla ollut tarjolla karkkipusseja, karkkiaskeja ja suklaapatukoita. Mitä jos tämä muutettaisiinkin niin että kassalla voisi olla nektarijuomia, valmiiksi punnittuja ja pestyjä yksittäisiä hedelmiä tai vaikka kolmen mandariinin pusseja, pähkinöitä, taatelia ja rusinoita? Sokeriset herkut voisi olla karkkihyllyillä eikä nälkäisen ruokaostelijan houkuttimena kotimatkaevääksi. Moni voisi käydä myös pikaisesti ostamassa kassalta välipalaherkutkin kun tarjolla olisi siinä nopeasti muuta kuin pelkkää karamellia eikä tarvitse lähteä liikkeeseen pidemmälle sisälle.

Pussittaja

Viikonloppuisin ainakin huippua olisi jos olisi pussittaja-avustajia auttamassa tippipalkalla. Jokainen avustettava asiakas voisi itse maksaa palkkaa oman tunnon mukaan ja nuoret voisivat kerätä näin kivasti taskurahaa itselleen. Moni asiakas, vanhempi lapsineen, lähtisi onnellisena kaupasta pois valmiiksi pakattujen kassien kanssa lasten syödessä kassalla myynnissä olleita valmiiksi pestyjä omenoita.

Lähikauppani on remontissa ja mielenkiinnolla jään odottamaan mitä uudistuksia sinne tulee.

Katsele Sinäkin seuraavalla kauppareissulla ruokakauppaasi aivan uusin silmin ja anna palautelaatikkoon vinkkejä joiden avulla uskot muiden asiakkaiden, Sinun lisäksi, saavan paremman mielen tuovan, terveellisiin valintoihin johtavan ja uusia ideoita tuovan kauppareissun.

Onnellisia, hyvänmielen kauppareissuja Sinulle

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *