Ketogeeninen, vähähiilihydraattinen vai vegaaninen ruokavalio pätkäpaastoillen

Olen pitänyt vähähiilihydraattisia jaksoja ruokailussani aika ajoin jo noin 8 vuoden ajan, mutta vhh-ruokavalio ei ole jäänyt kuitenkaan elämääni jatkuvaksi ruokailutavaksi. En osaa sanoa muuta syytä kuin oma lepsuilu sokerin ja vehnäjauhon ääressä, vaikka vhh-ruokavaliolla on ollut hyvä olo ja painokin on aina tippunut useita kiloja. Keväällä pidin viikon mehupaaston https://elamanrakkautta.fi/paasto_antaa_-pirteytta/ ja sen jälkeen olen pitkälti ollut pätkäpaastolla. Ketogeeninen ruokavalio on ollut viimeisen vuoden todella pop mediassa näkyvien postausten mukaan, joten halusin kokeilla sitä pätkäpaastoon yhdistettynä. Ja kiitos sain blogin kaupallisena yhteistyönä Ruohonjuuresta yhteistyölahjaksi Puhdas+ – ketotuotepaketin.

 

Se mitä ketogeenisella ja pätkäpaastolla hain elämääni oli pirteämpi, parempi olo sekä pätkäpaastolla ruoansulatuselimistölle lepoa välillä. Kesällä tuli taas herkuteltua jäätelöllä paljon. Itse huomaan nykyisin selvästi, ehkä osin aivovaurioni takia myös, että sokeria sekä paljon vehnää sisältävä ruoka- tai enemmänkin ”herkku”-annos, aiheuttaa minulle totaalisen väsymyksen. Karkkupussin tai useamman vehnäleipäpalan jälkeen ohjelmaan kuuluu päiväunet. Ja kyllä, minulla ainakin olo, sekä myös kasvot ja vatsa, on runsaan sokeri- tai vehnäannoksen jälkeen turvonnut. Paino-ongelmia ei varsinaisesti ole, mutta toki muutaman kilon poislähtö on aina huippujuttu!

Pätkäpaastoa olen pitänyt 16/8-rytmillä eli syön klo 10-18 välillä ja muun ajan juon vettä, teetä ja kahvia, mielellään kalorittomia juomia siis. Facebookissa on useita pätkäpaasto-ryhmiä, joista löytyy kivasti vertaistukea, vertaiskokemuksia ja hyviä vinkkejä. Pätkäpaastoilu ei minulla ainakaan tarkoita sitä että klo 17.00 jälkeen ahmisin itseni ähkyksi ”varastoon” iltaa ja yötä varten vaan elimistö melko nopeasti tottui tähän rytmiin. Aamulla käyn koiralenkillä ja sitten juon kahvit sekä kombuchan ja klo 10.00 jälkeen vasta syön. Edes työssäkäynti ei estänyt tätä rytmiä vaan alussa kyse on tahdonvoimasta ja sitten tulee jo muutaman päivän -viikon jälkeen tottumus. Kysehän on kaikissa meidän ruokavalinnoissa aina pääosin tottumuksesta, jos ei kyse ole sairaudesta. Eräs tuttuni on mm. kommentoinut vhh-ruokavaliota että hän ei voisi koskaan olla vähähiilihydraattisella, koska hän ei voi elää ilman leipäpaloja aamulla. Niin, ehkä hieman liian voimakkaasti sanottu, koska kyllähän hän VOI elää ilman niitä, mutta hän ei TAHDO elää ilman leipää. Nämä on mielestäni hyvin erilaiset asiat. Nämä ovat valintoja mitä haluamme tehdä, välittämättä aina edes terveydestä tai ylipainosta.

vähänhiilariset sämpylät

Ketogeeninen vai vähähiilihydraatinen
Tomi Kokko https://tomikokko.com/ , jonka ilmaisia luentoja seuraan aina välillä, piti tälläkin viikolla ilmaisen luennon vähähiilihydraattisen ja ketogeenisen ruokavalion eroista. Itse en ole ostanut nyt mitään maksullisia kursseja tai ohjeita ketogeeniseen ruokavalioon ja huomaan kyllä Tomi Kokkoa, Olli Sovijärveä https://www.supla.fi/audio/3393196 tai Sami Sundvikia https://www.facebook.com/sundviksami/ , kuunnellessani tai somessa seuratessani, että 100 % ketogeeninen ei ole minulla onnistunut, täysin kyllä johtuen omista tietoisista valinnoistani. Uskon että moni meistä sekoittaa vähänhiilihydraattisen ja ketogeenisen ruokavalion ja puhumme olevamme ketolla vaikka emme ole. Mutta ei se toki haittaa, jos onnistumisia tulee. Aikoinaan n. 7-8 vuotta sitten ostin Sami Sundvikin ja hänen silloisen yhtiökumppanin Alku-paketin, jossa oli liikunta- sekä vhh-ruokavalio-ohjeita. Alku-kurssi oli hyvä ja siitä lähtien olen seurannut Samia ja hänen vinkkejä somessa. Ketogeeninen ruokavalio on nyt niin pop, että Instagram sekä myös Facebook on täynnä käyttäjien jakamia ketogeenisia ruoka-ohjeita sekä maksullisia ja maksuttomia kursseja samoin kuin nykyisin myös personal trainereiden kursseja. Verkkokursseista ja kerättävistä sähköpostilistoista on tullut uusi, tehokas myynti- ja markkinointikeino kevytyrittäjille. Olen miettinyt usein näitä sponsoroituja eli ostettuja mainoksia tai muuten seinälle pulpahtavia mainoksia katsoessani, että kuluttajan on todella vaikea hahmottaa niiden kautta neuvojen antajan ja maksullista kurssia tarjoavan personal trainerin tai ruokaohjeistajan ammattitaitoa, koulutusta asiaan yms.. Joten minä en anna ohjeita vaan kerron vain omista kokemuksistani 😊.

Tomi Kokko kertoi tiistain ilmaisella luennolla siis vähähiilihydraattisen ja ketogeenisen ruokavalion eroista. Hänen mukaan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla hiilihydraatteja nautitaan 0-130 g päivässä ja rasvoja mitataan prosenteilla ja niiden määrä on 40-70 % kokonaisenergiansaannista. Ketogeeninen ruokavalio on paljon tiukempi juttu ja siinä hiilareita saa olla maksimissaan 50 g päivässä. Rasvoja sen sijaan on enemmän eli 60-80 % kokonaisenergiansaannista. Ketogeeninen ruokavalio perustuu paljon eläinkunnan tuotteisiin ja Tomi Kokko kertoikin eräässä kurssiesittelyssä että heillä ei ole vegaanisia keto-ohjeita. Koska itse noudattelen pääosin vegaanista ruokavaliota, niin vinkkejä vegaaniseen ketoruokailuun olen löytänyt täältä https://www.ruohonjuuri.fi/ekotietoa/ketogeeninen-ruokavalio/ . Itselläni suurimmat virheet tulee ehkä siinä, että en mittaile ja punnitse tarkasti ruokia ja niiden sisältämiä rasvoja ja hiilareita. Siihen löytyy kyllä oiva apu täältä https://fineli.fi/fineli/fi/index keittiövaa’an lisäksi.


Päivärytmini
Herättyäni juon aamulla yhden lasin vettä, johon sekoitan Puhdas+ elektrolyytit, koska tunnen että niistä saan hyvin virtaa ja kehon mineraalit ja suolat tulee yön jälkeen tasapainoon. Aamulla ennen klo 10 juon kupillisen mustaa kahvia ja sitä ennen kylläkin lasin DIY kombuchaa. Kombucha on ollut jo vuoden aamurutiini, enkä halua siitä luopua vaikka siinä onkin hieman sokeria. https://elamanrakkautta.fi/kombuchan-valmistus/
Ketoilun alussa söin aamulla sekaanisesti enkä vegaanisesti eli kananmunaa ja lohta vähähiiihydraattisen siemenleivän päällä. Puolen päivän jälkeen syön lounaan, yleensä ruokaisan salaatin tofulla ja pähkinöillä. Iltapäivällä juon Puhdas+ -kaakao- tai mustikkapirtelön, jonka joukkoon sekoitan kaurakuitua ruokalusikallisen. Kaurakuitu on hyvä lisä vaikka kuituja tulee kyllä kasviksista ketoilun aikana. Illalla klo 17.00 jälkeen syön lämpimän ruoan, usein kasviskeiton tai -padan, jonka kaveriksi olen joskus paistanut ”ei vegaanisia” Tuubitoleranssi-blogin vhh-sämpylöitä http://tuubitoleranssi.blogspot.com/2017/04/vhh-sampylat-ja-pizzapohjakokeiluja.html . Näistä aion joku päivä kokeilla vegaanijuustolla ja kikhernepurkin nesteellä vegaanisia versioita, mutta nyt vielä jäi kokeilematta. Kananmuna-aamiaisen vaihdoin sokerittomaan soijajogurttiin, marjoihin sekä pähkinöihin. Marjoista mustaherukat ja mustikat ovat suosikkejani, mutta puolukoita otin myös mukaan kun luin artikkelin niiden hyvistä tulehduksia vähentävistä vaikutuksista. Lisäksi pidän todella paljon granaattiomenan siemenistä, joita söin jo munakkaan päällä ja nyt myöhemmin jogurtissa. Rasvana olen käyttänyt joinakin aamuina rasvakahvia kookosöljyllä, luomuvoilla ja MCT-öljyllä sekä ruoan yhteydessä oliiviöljyä ja kookosöljyä.

En ole pitänyt täysin ehdotonta ketogeenista ruokavaliota, vaan jos olen esim. ollut vanhemmillani kylässä, niin olen syönyt siellä kahvileipää tai pastaa kun äiti on jo tehnyt minulle kasvisruokaa. Koska ketogeenisessa ruokavaliossa ei kyse ole sairaudesta, niin en halua olla ehdoton kylässä kuten en ole vegaanisuudenkaan kanssa. Pitää olla armollinen ruokavaliossakin niin itselleen kuin muillekin 😊. Ja äiti Amman halausreissulla kävimme syömässä mahtavaa sushia Haikussa https://www.haikusushi.fi/ , jota voin kyllä suositella suurella sydämellä kaikille. Ketogeeninen ruokavalio saa kuitenkin aikaan ainakin minulla sen, että mieliteot herkkuja kohtaan vähenevät. Lisäksi olo on tasaisen pirteä ja hyvä kun ei tule verensokerin aiheuttamia nousuja ja laskuja. Paino myös tippunut kuukauden-parin aikana n. 3 kiloa. Ystävälläni Minnalla, joka pitänyt itseäni huomattavasti tarkemmin ketogeenisen ruokavalion yllä, on paino tippunut 6 kiloa ja vyötäröltä lähtenyt useita senttejä.

Vegaaninen ketogeeninen ruokavalio Puhdas+ -tuotteilla lisättynä on ollut parin kuukauden ajan niin hyvän olon salaisuus, että ehdottomasti jatkan tätä edelleen. En tiukkapipoisesti, mutta ajatellen kuitenkin ennen hiilareiden syömistä, että tuoko se hyvänolon vai jätänkö väliin. Uskon että useammin jää kyllä väliin.

Toivottavasti tästä postauksesta oli Sinulle hyötyä jos Sinä mietit terveysasioita ja ketogeenista ruokavaliota. Aiemmin kertomieni seuraamieni linkkien lisäksi, kannattaa tutustua myös tähän linkkiin ja sen tutkimustietoon https://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/2011/04/06/taysjyvaa-vai-ei-viljaa/?fbclid=IwAR3SG0HddlrdXIE6G2Sig8crVtWUeznGvCnEA67pBcUIuzXu-FDQEfPaLKI .

Onnellisia ja hyvänolon tuovia, rasvaa sisältäviä mutta hiilarittomia, päiviä Sinullekin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *