ELÄMÄNTAPAMUUTOKSEEN TARVITAAN AMMATTILAISTEN APUA

Viimeisen puolentoista vuoden aikana minulle oli käynyt hassusti ja myös ikävästi että painoa oli tullut lisää lähes kilo/mennyt kuukausi. Havahduin kevään aikana huonoon olooni, leviävään kehooni ja myös väsymykseeni. Syitä painonnousuun on useita, mutta pääsyy on täysin sama mikä myös sitten laihduttaa eli ravinto.  Menneen puolentoistavuoden aikana olin käynyt syömään taas sokeria pääasiasiassa karamellien muodossa. Lisäksi huomasin useasti työpäivän ja koiralenkin jälkeen, kun olin aloittamassa  illalla opiskelut tilaavani ”lohturuokaa” Woltin tai Fodooran kautta koska se oli niin helppoa ja myös edullista. Kaapissa oli kyllä kotonakin ruokaa jo valmiina sekä kananmunia vaikka munakasta varten, mutta niinpä vain soijatortilla tai kasvispizza houkutteli enemmän ja tilaus lähti eteenpäin. Aivan turhat tuhat ylimääräistä kaloria illalla. Huonon hiilihydraattipitoisen ravinnon huomasin myös vaikuttavan vielä seuraavana päivänäkin kun oli enemmän nälkä kuin normaalisti.

Kevään aikana olin joskus katsellut lähialueen kuntosaleja mutta asia jäi vielä harkintaan koska epäilin itseni olevan siinäkin yhtä itsekuriton kuin ruokailussa ja keksisin aina tekosyitä olla lähtemättä yksin treenaamaan. Kesäkuussa näin kuitenkin useita mainoksia Facebookissa kuntosaleista ja PT-palveluista. Niinpä kesäkuun lopulla ensimmäisellä kesälomaviikolla kävin tutustumiskäynnillä salilla, jonka olin mainoksia vertaillessani ja sivustoja tutkiessani todennut mielenkiintoiseksi. Tutustumiskäynnillä minulle tehtiin liikkuvuustesti ja kehonkoostumusmittaus. Kehon koostumusmittauksen tehnyt Veli-Pekka katsoi minua ja kysyi: ”saanko mä Mari puhua sulle ihan suoraan?” Vastasin että tottakai ja hän kertoi että minulla on 13 kg ylimääräistä rasvaa reisissä, lantiolla ja vyötäröllä. Huh, vaikka itse olin nähnyt mahani kasvavan ja lantioni levenevän, sitä jotenkin katselee itseään kuitenkin hoikentavien lasien läpi.

Niinpä sovimme kuka minulle tulee PT:n hommiin ja seuraavalle viikolle ensimmäisen tapaamisen. Tuon salin hyvä puoli on se, että PT:n kanssa on säännöllinen tapaaminen kerran viikossa, joten tietty kuri säilyy ja tuloksia tulee paremmin. Toki mietin raha-asiaa ja kustannuksia mutta päätin että nyt maksan hieman enemmän siitä, että minulle tulee harjoitusrytmi ja elämänmuutos lähtee käyntiin eikä niin että ostan kuntosalikortin mutta istunkin Wolt-tilauksen kanssa sohvalla selitellen itselleni että nyt väsyttää joten menen varmaan huomenna salille. Kyseinen sali on siitä mielenkiintoinen verrattuna muihin aiempiin saleihin joissa olen käynyt, että siellä ei ole laitteita joka lihasryhmälle erikseen vaan trainerit ohjaavat kuminauhoilla, kahvakuulilla ja tangoilla yms. tekemään ja paljon tehdään syvävenyksiä yhdistäen.  Lisäksi on ohjattuja liikkuvuusharjoituksia, joita olen tehnyt kotona zoomin-kautta.

PT-tuntien lisäksi sali on vapaasti käytettävissä ja itse kävinkin kesälomalla useina päivinä kuntopyöräilemässä tunnin. Ohjelmaan kuuluu myös se että lähetän ruokakuvia syömistäni aterioista PT;lle päivittäin. Sen huomasin heti että se auttoi sinä että jäätelöt sekä karamellit jäi ostamatta, koska en kuitenkin halunnut huijata. Ja eniten olisin huijannut siinä vain itseäni, kun olisin syönyt herkkuja entiseen tyyliin enkä olisi niistä kertonut eteenpäin. Suoria ruokailuohjeita PT:tä en saa, mutta koska syön kasvisruokaa on minulla ollut proteiinin määrä vähäinen. Siihen on tullut ohjeeksi lisätä tofua sekä jogurttia vaikka. Itse syön soijajogurttia, koska en käytä mielelläni lehmänmaitotuoteita.  Ja jos ennen olen napsinut pähkinöitä kourakaupalla päivässä sekä proteiininlähteenä juustoja, niin neuvoksi tuli että vain 10 pähkinää päivässä ja juustot myös mielellään pois niiden sisältämän rasvan takia. Ja proteiini vähärasvaisemmista tuotteista.

Yksi iso juttu mitä elämänmuutoksessa ja harjoittelussa en myöskään itse olisi osannut ajatella on yöuni. Sain käyttööni mittarin joka mittaa yöunta, askelia, sykettä yms. ja sen avulla on ollut hyvä seurata yöunen laatua. Syvää unta tulee nykyisin hyvin lähes joka yö 2,5 – 4 tunnin välillä. Lisäksi sain harjoituksia joita tehdä illalla ennen nukkumaanmenoa, joilla on rauhoittava ja yöunen parempaan laatuun vaikutus. Ja askelmittariin olen jäänyt liki koukkuun ja kävelinkin usein töihin sekä takaisin ja huomaan että hissin sijaan tulee käytettyä portaita enemmän, että saa askelia. Lähes joka päivä täytyy 10.000 askelta ja useina päivinä 12.000 – 15.000 tulee täyteen. Mutta se on myös ollut itselleni yllätys kuinka vähän kaloreita kuluu kävellessä. Eli jos kävelen 12.000 askelta, noin 9 km kulutan vain 300 kaloria. En siis voi syödä edes suklaapatukkaa palkinnoksi kuten usein itseämme palkitsemme jos emme seuraa tarkasti kalorimääriä vaan oletamme asiat.

Olen käynyt nyt salilla hieman yli 3 kuukautta ja olen tyytyväinen tuloksiin sekä nykyiseen olooni. Oloni on pirteämpi ja onneksi mittasin rinnanympäryksen, lantion, vyötärön ja käsivarren silloin kesäkuun lopussa, koska painoni ei ole tippunut kuin pari kiloa mutta vyötäröltä lähtenyt yli 10 cm pois. Se on hieno tunne nähdä tulokset ja kyllä huomaan myös lihaskunnon parannuksen. Kotona teen silloin tällöin harjoituksia mm. foam-rollilla ja innostuin jopa kokeilemaan taas juoksemistakin pitkästä aikaa. Ruokakuskit eivät myöskään ole ovellani enää käyneet, muutamaa salaattiannostilausta lukuunottamatta. Elämäntapamuutos ja harjoittelu jatkuu koska elämänlaatu on niin paljon parempi. Itse en olisi pysynyt tähän muutoksen ilman Selkrig Performance Unitin valmentajien apua. Uskon että isoon elämäntapamuutoksen tarvitaan avuksi ammattilainen joka näkee kokonaisuuden ulkopuolisen silmin, koska itse on usein hieman sokea omille elämäntavoilleen. Vahva suositukseni kokeilla heidän palveluja ja tämä ei ollut maksettu mainos tai kaupallinen yhteistyö vaan huonokuntoisen, ylipainoisen naisen kokemus muutoksesta. Ja sen verran muutoksessa tulee kuitenkin olla itselleen armollinen, että joskus voi herkutella ja niistäkin lähettää kuvan PT:lle jos on vaikka äidin luona syömässä äidin tekemään tuoretta pullaa. Niin kauan kuin niistä voi nauttia, silloin tällöin saa herkutella hyvällä omalla tunnolla

https://selkrig.com/

Vastaa