Ajatusten voima hyvinvointiin ja paranemiseen

Olen parin viime kuukauden aikana suorittanut reiki 1 ja reiki 2-kurssit. Kursseilla on tullut paljon tietoa hoidon opintojen lisäksi mm. energiasta, ajatuksista, intuitiosta ja niiden merkityksestä kokonaishyvinvointiimme. Olen tehnyt hoitoja eniten ystävilleni ja läheisille, lisäksi myös tilausasiakkaille, ja on ollut hienoa kuulla hoidon vaikutuksista. Samoin on huikea hetki huomata hoidon aikana energian siirtyminen hoidettavaan ja kipukohtien löytyminen. Minun käsieni ja energian avulla. Yksi maailman ihmeistä on löytynyt minulle ja avautunut lisää.

Kurssimateriaalina ei ollut, mutta muuten olen lukenut Inna Segalin kirjaa terveydestä ja hyvinvoinnista. Erityisesti eräs kohta siinä on uudelleen ja uudelleen saanut minut palaamaan siihen eli lukuun ”paranemisen 10 periaatetta”. Inna Segalin mukaan paraneminen merkitsee ehjäksi kokonaisuudeksi muuttumista jolloin voimme tervehtyä elämän kaikilla osa-alueilla. Nyt haluan kertoa nuo kymmenen perusperiaatetta Sinullekin.

Ensimmäiseksi päätä että oma terveytesi on Sinulle etusijalla. Usko että olet arvokas ja ansaitset loistavan terveyden ja hyvinvoinnin. Kun päätät näin, muutat automaattisesti jatkossa omaa ajatteluasi. Pyri päästämään irti negatiivisuudesta, koska se on osa huonon olosi syitä. Särkypillerin ottamisen sijaan, kuuntele kehoasia, onko kipu hartioissa jotakin surua, vihaa tai murhetta, joka pitäisikin käsitellä pois ja ajatella sitten positiivisesti kun asia on käsitelty. Särkylääke ei vie sydämeen ja kehoon kertyneitä kipupisteitä pois lopullisesti vaan ne on hyvä käsitellä avoimin mielin. Olet sen ansainnut ja sen arvoinen.

Toiseksi ohjeeksi Inna Segal kertoo sen, että pitää tuntea eikä haudata tunteita. Tunteissa on hyvinvoinnin avain ja siksi ne pitää tuntea. Tunne kertoo mikä on Sinulle hyväksi ja mikä ei, suklaalevy tai pizza ei tee sitä samaa vaikka niitä lohturuokana suruusi söisitkin. Tunteita pitää tuntea, niin kipeitä kuin hyviäkin, koska tunteiden kautta kasvamme. Tunteita ei pidä peittää ja torjua liialla ajattelulla. Ota tunteet vastaan, päästä ne haarniskasi sisään ja tunne ne.

Kolmanneksi muista hengittää. Tästä olen Sinulle aiemminkin kertonut, että hengitä syvään palleaan rauhassa ja hitaasti ja voit tuntea hyvän rentouttavan olon tulevan kehoosi. Pintahengitys, mitä yleisimmin teemme, pitää Inna Segalin mukaan kehon tiukkana, jännittyneenä ja se rasittuu enemmän. Hyvällä hengityksellä Sinä saat energiaa koko kehoon.

Neljäntenä periaatteena on ruokailu. Muista syödä terveellisesti ja tiedostavasti. Tästä oli itse asiassa viime viikolla iltapäivälehtien nettisivuillakin juttuja, että nykyiset maito- ja viljatuotteita paljon sisältävät ruokavaliomme, jotka aiheuttavat lisäksi ylipainoa, saavat aikaan tulehdustilan elimistöön. Ylipainon lisäksi tämä tulehdustila näkyy esim. hengitystieoireina tai muina sairauksina, joita ei välttämättä osata heti yhdistää ylipainoon ja ravintoon. Hyvä ja terveellinen ruoka on monipuolista, itse valmistettua, lisäaineetonta ja siitä Sinä saat paljon elinvoimaista energiaa ja hyvinvointia. Muista myös syödä hitaasti ja hyvin pureskellen. Nauttien ruoan terveellisyydestä ja mausta.

Liikkuminen on periaate numero 5. Liikkuminen on juuri sellaista liikkumista mistä Sinä pidät – uinti, kuntosali, pyöräily, kävely, jooga tai tanssi. Liikkumisen avulla saavutat paremmin ihannepainon, lihaksesi vahvistuvat ja kehosi puhdistuu kuona-aineista sekä tervehtyy. Säännöllinen liikkuminen auttaa Sinua myös rakastamaan kroppaasi, jonka avulla saat hyvää oloa.

Kuudenneksi kuuntele kehoasi. Kuuntele milloin kroppasi kertoo että nyt on hyvä hetki levätä, nyt tekisi mieli heilua ja tanssia tai nyt on hyvä hetki tehdä fyysistä suoritusta painoilla kuntosalilla. Inna Segalin ohjeiden mukaan kun ihminen ei kuuntele kehoaan, pääsee stressi, jännitystilat, pelot tai vaikka turhautuminen asettumaan taloksi. Pidä taukoa muutaman tunnin välein, hengitä syvään ja kuuntele mitä kehosi kertoo Sinulle. Intuitio kehon viestien kuunteluun kasvaa kun sille annetaan tila ja mahdollisuus.

Seitsemäntenä periaatteena Inna Segal kehottaa antamaan Sinua luovuudelle mahdollisuuden. Luovuus auttaa rentoutumaan, hauskanpitoon ja uusiin asioihin tutustumiseen. Luovuuden tilassa Sinäkin olet rentoutunut ja mielikuvituksekas. Inna Segalin mukaan hauskuus ja luovuus pidentävät elinikää ja jokaisen meistä, Sinunkin, tulisi löytää aktiviteetteja, joissa pääsee ilmaisemaan itseään luovasti. https://elamanrakkautta.fi/miljoona-mandala-mahdollisuutta/

Lisää värien hankkimista elämään, Inna Segal suosittaa kahdeksantena periaatteena. Sinunkin kannattaa oppia tunnistamaan sellaiset värit joista saat virtaa, hyvää mieltä ja hankkia niitä lisää elämääsi. Kotona voit maalata yhden seinän oranssiksi ja hankkia vihreitä tyynyjä, jos nämä värit saavat Sinut eloisaksi. Nopeana ja edullisena ratkaisuna kannattaa ostaa Sinua virkistävän värisiä kukkia kotiin ja nauttia niiden tuoksusta sekä väristä. Jos tummansininen seinä tuo Sinulle rauhallisen, hyvänolon, niin hanki se kotiisi. Mitä tunnetta kaipaatkin, toteuta se väreillä.

Negatiivisuuden vähentämiseksi yhdeksäntenä periaatteena on kiitollisuuden lisääminen. Kannattaa keskittyä kiitollisena siihen mitä kaikkea on jo, mikä on hyvin eikä surra negatiivisesti puutteita. Keskity huomaamaan elämäsi, ympäristösi, ihmisten ja luonnon kauneus. Hengitä syvään kiitollisena kaikesta siitä mitä Sinulla on jo elämässäsi.

Periaate numero kymmenen on sellainen joka Sinun kannattaa toteuttaa jo tänään. Aseta etusijalle nauru ja ilo. Nauramiselle ja ilolle ei tarvitse olla syytä. Naurulla on todella paljon hyviä vaikutuksia ja sitä voi tehdä yksinkin osallistumatta naurujoogaan tai ”naurukerhoon”. Kun elämää katsoo humoristisesta näkökulmasta, stressi vähenee ja tervehdyt nopeammin.

Elämäniloista, hauskaa ja onnellista päivää Sinulle. Paljon terveyttä ja kaikkea hyvää kassikaupalla Sinulle

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *